מיקס מזרחי בחתונה: בעד או נגד

במהלך השנים האחרונות, הצליחה המוזיקה המזרחית לייצב עצמה גבוה בסולם המוזיקה המרימה, זו שתציל כל חתונה יבשושית, ותקים מהכסא גם את הדודה שבדיוק החלימה משלבקת חוגרת. אבל הדעות עדיין נשארו חלוקות. נשארנו מבולבלים לאן נושבות הרוחות והדציבלים מול "מזרחית? לא בבית ספרי, ובטח שלא בחתונתי" לבין "חתונה בלי מוזיקה מזרחית היא לא חתונה". האם הגפילטע פיש ירקוד בצלחת? או אולי ששרית חדד תדקלם ערב שירה? מה בטוח – יהיו כפיים.

נגד – העם דורש צדק חברתי (ומוזיקלי)

אנשים ישתו מספיק, הם גם ככה לא יזכרו איזו מוזיקה התנגנה
ברגע שנשמעת ברחבה האימרה: "יאללה בלאגן", או כשרואים חבורות מעגלים גדולות—אחת של הגברים, כשהחתן מורם על כסא פלסטיק באוויר, והכלה בדיוק איבדה עגיל פנינה אחד—מבינים שהאורחים באירוע כבר שתו מספיק ולמעשה כל מוזיקה שלא תנוגן, הם יקפצו וירקעו ברגליים, ואפילו ילמדו את כוריאוגרפיית הזומבה בזמן החתונה. כל מוזיקה תעשה את העבודה. אז למה להתעכב על מוזיקת סלסולים כשאפשר להרים עם "ממעמקים"?

מוזיקה מזרחית היא עממית וזולה
בואו נודה באמת, דרבוקות, חפלות, וסלסולים לא מתכתבים עם אלון אולארצ'יק, צביקה פיק או אברהם טל. אמנם, מוזיקה מזרחית מנסה לדבר על יחסים מורכבים: "היא מזמינה הפוך לשנינו, ורק מתלוננת על החום" (מאת פאר טסי). אבל אם להיות כנים, אין ספק שכשעידן רייכל עושה את זה, זה הרבה יותר עמוק. מוזיקה מזרחית פשוט נשמעת זולה, נמוכה, רועשת ופונה רק לחתך הגילאים הצעיר בחתונה – זה שמבין את הסלנג המזרחי, מה שמוביל אותנו לנקודה הבאה.

המילים המטופשות בשירים מביכות אותנו
בין אם אתם לא מבינים מה משמעות המילה: "שימדורה" (כפרה עלייך), או שחשבתם שיש לכם מושג למי מתכוונים כשאומרים: "אבא" (הכוונה לאלוהים שבשמיים, לא לאבא שלכם), המילים במוזיקה המזרחית לפעמים לא עושות שכל, בלשון המעטה. המרדף אחר חרוז שישב טוב על הביט, מולידה משפטים חסרי היגיון למדי: "קוראים לזה שַׁגַּעַתְּ קוראים לזה טַרֶפֶת כשכל המועדון כמו צלחת מעופפת קוראים לזה היסטריה כבשנו גם את טבריה עלינו על הגל" וכדי שהכל יתחרז בצורה חסרת משמעות כמו ברוח השיר , נקנח ב- "וכל מילה נוספת חסל סל סל".

למה צריך להאזין לזמר מייבב ששברו לו את הלב?
הרבה פעמים, זמרים ים תיכוניים מרגישים צורך לחלוק עם הקהל את כל מה שלא טוב להם בחיים. אז איך מסלקים את הכאב הנוראי? בוכים, מייבבים על מר גורלם, ואם אפשר לקשט את השיר באקורדים עצובים וכינור מתייפח – מה טוב. ואז בשירי הסלואו של הערב, האורחים צריכים להתמודד עם משפטים כמו: "איך הלכת ממני יא באבאסאלי?" כשהם בכלל לא במצב רוח לנחם אבלים. אז בואו נחסוך את הבכי והדמעה וניתן שלמה ארצי לנשמה. הצליל של דרבוקה מזרחית דומה מאוד לקונגה לטינית, לא? מה, ישראל זה לא כור היתוך? יש כאן הכל מהכל, כל הצבעים, ריחות, מרקמים, עדות, טעמים. כולנו היינו פזורים בעולם, ובאנו עם מטען תרבותי לארץ המיוחלת. למי יש שורשים באמריקה הלטינית? או תמונה עם אנריקה אגלסיאס? גם לטינוס זה אוריינטלי! לא תמיד צריך להיצמד למקור, ולפעמים אולי טוב שכך. קונגה הלטינית מפיקה צליל דומה לצלילה של הדרבוקה, אבל מספיק שונה כדי לא לשלוח את האורחים שלנו הביתה לקול הטק טק טק טק טק. חוץ מזה, ישראלים אוהבים רגטונים עם נגיעות אתניות. תן לי בקונגה ותרקיד לי את הדודה!

חתונה אשכנזית לא חייבת להיות פוליטיקלי קורקט
עם כל הכבוד, למרות שהפעם הכבוד נמצא בסימן שאלה כשמדברים על מוזיקה מזרחית, מה לעשות, לפעמים שמן ומים לא נמהלים. אם נשאיל זאת לעולם החתונות, אז גם אשכנזים ומוזיקה מזרחית עלולים לא להתחבר. העדה האשכנזית מתאפיינת בחתונות מוקפדות, כמות מוזמנים לא גדולה מדי, ומוזיקה רגועה (יחסית). כשרוצים להרים חתונה בקלאס, מוזיקה צורמת ואוריינטלית לפעמים פחות הולכת יד ביד עם הפינגר פוד או קרפצ'יו סלק בטמפרטורת החדר. עם היד על הלב, אשכנזים לא מכירים את מרבית השירים המזרחיים, אז למה לעשות פאדיחות להם ולנו? בואו נחסוך את המבוכה מהניסיון להתמזרח ותנו להם במתי כספי.

בעד – העם דורש קצב מזרחי

"סלסלי אותו, אל תעשי לו חשבון"
כמובן שבמקור זה: "בלבלי אותו, אל תעשי לו חשבון", אבל בואו נסכים שבחתונה ממש לא צריך לעשות חשבון (גם לא על הצ'ק שנתתם). מה שבטוח, חתונה בלי סלסולים זו לא חתונה. ומה שעוד בטוח זה שאמנם מדובר בלהיט ישן, אבל השיר בהחלט השתרש למוזיקת החתונות והפך להיות מסורת באירועים משמחים. אז תעשו חשבון נפש, ונראה אתכם מעבירים חתונה בלי קובי פרץ.

ניסיתם פעם לעשות כפיים לחווה אלברשטיין?
עם כל הכבוד, ויש כבוד רב לזמרת, לפעמים מזרח ומערב לא מתמזגים. השעה כבר חצות, אוכל הלילה כבר יצא, ולכם בא עוד לרקוד עם הפיתה ביד. בואו נודה שחווה פחות תרים לנו. יאללה כפיים! אבל עם פאר טסי זה יהיה כיף כפליים.

אף אחד לא עושה חתונה בלי עומר אדם –
כן כן , ממש כמו הבית מתוך השיר 'מהפיכה של שמחה': "שמעתי שעושים פה מסיבה בלעדיי אפ'חד לא עושה את זה יותר טוב ממני

Leave a Comment

Your email address will not be published. Fields marked with an * are required.
הייאנד אולם אירועים בתל אביב מזמין אותך לפגישת היכרות אצלנו במקום!
צרו קשר

CHECK OUT OUT TLV URBAN VENUES